Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

CSR skal være drevet af handlinger frem for ord

Hos modevirksomheden Mads Nørgaard - Copenhagen bygger CSR-indsatsen på enkle processer og en praktisk tilgang til bæredygtighed. Visionen er, at tøj fra Mads Nørgaard - Copenhagen ikke kun skal være sæsonbetonet og det sidste nye skrig. Modevirksomheden vægter høj kvalitet og tidløse designs, der hænger længere i forbrugerens garderobe.

Modevirksomheden er både ejet og drevet af Mads Nørgaard og det skaber en enkel synergi mellem værdier og forretning. Mads Nørgaard ønsker at holde CSR-indsatsen på et praktisk og eksekverbart plan – der skal ikke være langt fra ord til handling og aktiviteterne skal helst være gennemsigtige og simple. Det betyder blandt andet at produktionen flyttes nærmere Danmark og Vesteuropa, hvor Mads Nørgaard - Copenhagen også har sit hovedmarked. Det skal reducere risici og sikre mere kontrol.

Modevirksomheden har allerede i dag sin egen systue i Danmark, der bl.a. producerer den ikoniske Nørgaard på Strøget T-shirt #101, som stammer fra starten af 1970’erne, samt en række andre designs i jersey.

CSR gennem et fokus på en langtidsholdbar garderobe

I sin opbygning af kollektionerne ønsker Mads Nørgaard at fastholde en del af kollektionen centraliseret omkring en række kernedesigns, hvor hver enkelt produkt-style kvalitets- og designmæssigt kan bidrage til at skabe en langtidsholdbar garderobe.

At arbejde med CSR har været en øjenåbner for mig - at erkende hvor komplekst emnet reelt er. Den kompleksitet tror jeg også, forbrugerne føler, og den kan indimellem virke handlingslammende. Derfor er det for mig og os afgørende at arbejde for gennemsigtighed i hele produktionsfasen, og søge enkle, forståelige løsninger. Ikke så mange ord, snarere håndgribelige
løsninger,” udtaler Mads Nørgaard.

For at sikre at CSR-indsatsen også forankres internt og fortsat bevæger sig fremad, holder Mads Nørgaard ugentlige CSR-møder, hvor de forskellige tiltag og CSR-relaterede problemstillinger diskuteres. Møderne skal sikre at ’gryden holdes i kog’ og at ord følges op med handlinger.

At vi aktivt arbejder med CSR har været med til at skabe en fælles følelse af stolthed på tværs af virksomheden. På den måde skaber det en kæmpe værdi for os internt. Det har skabt en øget stolthed i firmaet, og jeg er sikker på, at det i sidste ende vil skabe endnu smukkere varer, der vil sælge bedre ude i butikkerne – både i vores nærområder, men også i vores bredere
distribution ude i verden”, siger Mads Nørgaard.

Mads Nørgaard - Copenhagen har også tilsluttet sig det internationale CSR-initiativ FN Global Compact for at læne sig op ad internationale retningslinjer for samfundsansvar i det fremadrettede arbejde med leverandørstyring og CSR-rapportering.