Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

e-Types

Designbureauet e-Types fik til opgave at udvikle et koncept, der kan forbedre madkulturen, sundheden og dermed læringsmiljøet på københavnske folkeskoler.

Mange folkeskoleelever får ingen eller ringe frokost, hvilket skaber uro og dårligt læringsmiljø i klassen og dårlig madkultur på længere sigt. Københavns Kommune ønskede derfor et nyt koncept for skolemadsordningen, der kunne fremme en sund og livsglad spisekultur på folkeskolerne.

Designvirksomheden e-Types blev sat på opgaven. En af virksomhedens grundtanker er: Det er ikke svært at få noget til at se godt ud – udfordringen er at finde en stærk visuelt identitet, der kan bære ideen igennem. Udfordringen for e-Types og Københavns Madhus - der er med til at sikre, at alle københavnere, der får mad fra kommunen, får sunde og velsmagende måltider - var at skabe et univers omkring skolemadsordningen, der kunne gøre både børn, unge og deres forældre interesserede i sund og udfordrende mad.

Flere børn spiser mere sund mad

Resultatet blev konceptet EAT, der er iscenesat med eget brand og design. Kampagner, skoleboder, lounges, emballage, beklædning, undervisningsmateriale og merchandise samler universet omkring EAT og inviterer eleverne til selv at bidrage med deres egne udtryk.

En af præmisserne bag EAT er, at attraktiv iscenesættelse er nødvendig, hvis lærerne skal kunne se pædagogiske de muligheder, og eleverne skal have mulighed for at se sig selv i konceptet. Samtidig er det vigtigt at have mulighed for at være sammen, når man spiser. Derfor er stil, stemning og medejerskab til spiseområdet helt afgørende.

Kampagnen har nedbragt konflikter og skabt mere undervisningsparathed. Skolekøkkenet er blevet et nyt læringsrum, og EAT har sat mad­ og måltidskultur på dagsordenen på de enkelte skoler. EAT har desuden åbnet for et tilskudsprojekt, der giver de fattigste familier mulighed for at få tilskud til skolemaden. Den tidligere skolemadsordning havde ca. 6 % af eleverne som brugere, mens EAT halvandet år efter premieren havde 20 % brugere på 13 kampagneskoler.