FødevareBanken

FødevareBanken modtager overskudsfødevarer fra producenter og grossister inden for fødevareområdet.

  • Opdateret 3. september 2019

FødevareBanken

FødevareBanken modtager overskudsfødevarer fra producenter og grossister inden for fødevareområdet. Fødevarerne sorteres og videreleveres til sociale organisationer som fx herberger, varmestuer, krisecentre, julemærkehjem o.l. mod et lavt årligt beløb. FødevareBankens 200 frivillige og 13 kølebiler kører i hele landet.

”Tro på det, og vær stædig. Bliv ved med at kontakte virksomhederne” - Jeanette Koustrup Duus, projektchef, Fødevarebanken

Projektet – differentiering af indtægter

FødevareBanken ønsker at diversificere indtægtsgrundlaget, så de bliver mindre afhængige af fondsmidler. Fondsmidler er som regel givet til udviklingsprojekter, men nu er der behov for at fokusere på at konsolidere forretningen gennem stærkere samarbejder med virksomheder.

I projektet har FødevareBanken samarbejdet med en konsulent om at udvikle produkter, der kan tilbydes til både fødevare- og ikke-fødevarevirksomheder i form af erhvervspartnerskaber. Det kan eksempelvis handle om at synliggøre CSR-værdien af at donere sine overskuds-fødevarer til FødevareBanken, eller et produktpartnerskab, hvor man ved køb af et produkt donerer et beløb til FødevareBanken.

Hvordan gik det?

FødevareBanken har igennem projektet fået skærpet fokus på, hvilken værdi de kan levere til virksomheder, og dermed fået et godt fundament for at styrke deres salg.

Projektet har givet en forståelse for, hvordan FødevareBanken placerer sig i forhold til andre organisationer og virksomheder samt hvilke ressourcer, der er til rådighed i virksomheden, og hvilke der er behov for. Det har haft stor værdi at få overblik over Fødevarebanken som organisation internt og eksternt.

Projektet har også vist, at Fødevarebanken bør arbejde på at blive mere kendt hos den almene forbruger, da dette er helt afgørende for at blive betragtet som interessant samarbejdspartner hos de kommercielle virksomheder.

Fødevarebankens bedste råd

  1. Start der, hvor du har synergien. Find ud af, hvilke kunder du har synergi med, og hvor der er et fællesskab.
     
  2. Tro på det og vær stædig. Bliv ved at kontakte virksomhederne, og gør det hos beslutningstagere højt oppe i organisationen.
     
  3. Vær skarp på din historie. Hvad er det, du vil sælge? Er det et produkt? Er det CSR?
     
  4. Find ud af hvor og hvordan du vil differentiere dig fra dine konkurrenter. Hvad er det for problemer, du kan løse? Hvor er du bedst? Og hvor er der ikke nogen, der kan konkurrere med dig?