Glad Fonden

Glad Fonden skaber arbejds- og uddannelsespladser til mennesker med handikap

  • Opdateret 4. september 2019

Glad Fonden – Syv virksomheder med to bundlinjer

Glad Fonden startede i 1999 som TV-Glad – verdens første tv-station for og med udviklingshæmmede. I dag skaber Glad Fonden arbejds- og uddannelsespladser til mennesker med handikap inden for syv forretningsområder - fra medier, design og teater til køkken og rengøring.

”Hvis du vil vækste, så tag afsæt i noget, du kan i forvejen” - Søren Sjørslev, projektleder, Glad Fonden

Projektet – markedsudvikling for facility service

Projektet har skullet støtte udviklingen af markeder for Glads nye forretningsområde, facility service, igennem partnerskaber med kommuner og virksomheder.

Der er blevet arbejdet på at tilpasse produktet til markedet og udviklet partnerskaber med potentielle kunder, fx virksomheder, der allerede handler og samarbejder med Glad Fonden på anden vis. Derudover er der udviklet et partnerskab med Københavns Erhvervshus omkring rekruttering af medarbejdere til især fleksjob, hvor rekrutteringsprocesser sædvanligvis tager lang tid.

Hvordan gik det?

Der er blevet underskrevet én kontrakt, og der er flere undervejs. Dermed har projektet allerede skabt arbejdspladser til fem-ti personer i målgruppen.

Det har vist sig meget tydeligt, at man som socialøkonomisk virksomhed ikke har nogen væsentlig fordel i salgssituationen. Man skal levere til tiden og til samme pris og kvalitet som ordinære virksomheder. Er man konkurrencedygtig på disse parametre, kan det socialøkonomiske element være en konkurrencemæssig fordel, fordi kunderne gerne vil have den ekstra CSR-værdi.

Med de gode erfaringer fra Glad Mad, har Glad Fonden demonstreret en leverancesikkerhed og kvalitet inden for catering, der har hjulpet dem i forbindelse med deres første salg på det nye forretningsområde. Derudover er to udfordringer blevet tydelige: At virksomheder kun i lille grad er opmærksomme på den interne CSR-værdi forbundet med at benytte en socialøkonomisk leverandør, og at rekruttering af fleksmedarbejdere til en ny opgave kan tage længere tid, end det tager at skaffe opgaven.

Glad Fondens bedste råd

 

  1. Tag afsæt i noget, du kan i forvejen. Hvis du gerne vil vokse, så vælg et felt, der har relation til det, du laver i forvejen.
     
  2. Vær tydelig i dine forventninger til dine partnere. Hvilken værdi vil du og partnerne have ud af partnerskabet? Og hold fast i dialogen undervejs, for det ændrer sig.
     
  3. Få adgang til markedet gennem dine eksisterende relationer – kunder, egne leverandører og netværk.
     
  4. Vær opmærksom på at få udbytte af forskellene i mindset mellem din virksomhed og dine kunder.

Følg virksomheden