Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

Markedsanalyse

En markedsanalyse er et uundværligt værktøj, hvis man vil sælge sit produkt.

Tre former for markedsanalyse

  • Eksplorative analyser:
    Anvendes til at udforske bredt, hvad problemet egentlig er, og til at finde mulige alternative veje at gå.
     
  • Beskrivende analyser:
    De er meget konkrete og  kan for eksempel fokusere på kortlægning af forbrug, indkøbsvaner og -mønstre, holdninger m.m.
     
  • Årsagsfokuserede analyser:
    De undersøger sammenhænge som fx hvorfor forbrugerne gør, som de gør? Hvorfor bruger de én begrundelse for det, de gør – og ikke en anden? For eksempel: Hvorfor handler folk på vej hjem fra arbejde og ikke efter aftensmaden, så de kunne slippe for at have børnene med i butikken? Hvorfor vil folk helst vil slippe for at skulle af sted igen, når de er kommet hjem? Hvorfor er der kun få, som lægger vægt på, at køen ved kassen er kortere efter aftensmadstid?

Hvis du vil forstå dine kunders behov, er det næppe tilstrækkeligt at spørge dem ligeud. Ofte vil kunderne svare ud fra de muligheder, de kan se på markedet i dag.

Hvis du er ved at udvikle et bæredygtigt produkt, kan det tænkes, at produktet vil dække et behov, som forbrugerne ikke selv tænker på kan opfyldes. Der findes metoder til at forstå forbrugerne endnu dybere.

Forstå forbrugerne

Forbrugerne fokuserer på to tilgange:

  • Afdække behov: Det gør man typisk gennem iagttagelses- og interviewteknikker, hvor man iagttager, hvordan kunderne gebærder sig. Denne metode afdækker ikke kun, hvad kunderne selv oplever som behov men – nok så vigtigt – hvad der reelt er deres behov.
  • Finde forretningsmuligheder: Gennem markedserfaringer, interview, statistik eller spørgeskemaer kan man afdække, hvilke behov der er dårligst opfyldt i dag – og hvilke af disse, kunderne er villige til at betale for at få opfyldt. På den måde kan du for eksempel få en fornemmelse af, hvor mange forbrugere der er villige til at betale ekstra for dit bæredygtige kvalitetsprodukt.

Få mere information om markedsanalyse på startvaekst.dk