Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

Myanmar Carlsberg

Myanmar Carlsbergs bidrager til bæredygtig udvikling i Myanmar ved at gøre det, man er bedst til, nemlig at skabe nye jobs og opbygge kompetencer for befolkningen.

Carlsberg underskrev i februar, 2013, en aftale om en investering i nyt bryggeri i Myanmar. Nu venter man på de sidste tilladelser, så brygningen kan starte og øllet sendes på markedet i 2015.

Et flagskib for CSR

Myanmar Carlsberg er allerede inden produktionsstart blevet en show-case for CSR i Myanmar. Bryggeriet er opført med brug af den allernyeste teknologi inden for vand- og energieffektivitet, sikkerhed og kvalitetskontrol.

Carlsberg har anvendt lokale entreprenører og håndværkere. Trods massive udfordringer, er bryggeriet opført på blot et år. De kompetencer, lokale entreprenører og håndværkere har opnået i byggeprocessen, ruster dem til at håndtere kommende internationale opgaver.

En million arbejdstimer uden arbejdsulykker

Daniel Sjøgren fortæller, at han i byggeriets spæde start modtog en opringning fra sit Supply Chain Team, som fortalte, at der netop var ankommet flere hundrede håndværkere på byggepladsen uden hverken sikkerhedssko, hjelme eller andet sikkerhedsudstyr. "Hvordan skal vi forholde os?", lød spørgsmålet til direktøren.

Daniel Sjøgren, tidligere administrerende direktør for Myanmar Carlsberg:

Jeg besluttede at sende alle mand hjem med et billede i hånden. Billedet viser, hvordan en medarbejder skal se ud, når man befinder sig på en Carlsberg-matrikel.

Siden har Myanmar Carlsberg anvendt mere end 7.200 timer på træningsprogrammer i sikkerhed målrettet alle medarbejdere med adgang til byggepladsen.

Vaibhav Khedkar, Supply Chain Director:

Cirka 2.500 medarbejdere har været involveret i det nye bryggeri. De er alle blevet uddannet i sikkerhed efter de nyeste internationale standarder. Det mener jeg er et væsentligt bidrag til det burmesiske samfund.

Myanmar Carlsberg har gennemført 1.000.000 arbejdstimer uden arbejdsulykker. Det er et banebrydende resultat i Myanmar.

Produktion af øl skaber nye jobs

Myanmar Carlsberg har ansat knap 150 medarbejdere. Det forventes at medarbejdertallet vil mere end fordobles i takt med at ølmarkedet udvikler sig.

Studier viser, at for hver medarbejder ansat på et bryggeri skabes der 9 nye jobs i relaterede sektorer såsom landbrug, logistik og salg. Det vil sige Carlsberg forventeligt vil skabe op mod 3000 nye jobs i Myanmar indenfor de næste år.

Daniel Sjøgren, tidligere administrerende direktør for Myanmar Carlsberg:

Enhver kan donere penge til et godt formål i Myanmar. Jeg tror, at den måde vi som international virksomhed skaber den største positive effekt for landet, er hvis vores CSR-initiativer er forbundne med vores virksomhedsstrategi og vores kompetencer.

Uddannelse til international business

Det er en stor udfordring at rekruttere kvalificerede medarbejdere i Myanmar. Efter 50 års militærdiktatur og et uddannelsessystem, der er kørt helt i sænk er der stor mangel på veluddannede og engelsktalende medarbejdere i Myanmar.

Næste år åbner man et "Carlsberg Supply Chain Academy". Akademiet udvikles i samarbejde med nationale universiteter. Målet er at uddanne unge til jobs i international business, som dels sikrer en fremtidig talentmasse til Myanmar Carlsberg, og dels gearer Myanmar til international business.

 

 

> Carlsberg Group Company Web page 

 

 

> Carlsbergs Corporate Social Responsability 

 


 

Tre gode råd

  • Sæt din virksomheds unikke kompetencer i spil til gavn for Myanmar. Det skaber den største værdi af din CSR-indsats.
  • Bidrag til opbygning af kompetencer i Myanmar. Landet er på en lang udviklingsrejse, og der er et meget stort behov for kompetenceløft.
  • Udvis konsekvent nul-tolerance i forhold til alle former for bestikkelse fra starten. Lad være med at "go native", så du accepterer bestikkelse som en del af kulturen.